Rodzaje suplementów diety – podział ze względu na skład, przeznaczenie i formę

Suplementy diety są popularnym produktem żywnościowym, uzupełniającym dietę i wspierającym funkcjonowanie organizmu. W zależności od rodzaju, suplementy diety mogą dostarczać organizmowi witamin, składników mineralnych, substancji odżywczych lub innych substancji o działaniu fizjologicznym. Ich zadaniem jest wspieranie organizmu w codziennym funkcjonowaniu. Dowiedz się, jakie są rodzaje suplementów diety, skonsultuj z dietetykiem lub lekarzem zasadność ich stosowania i wspieraj swój organizm.

Czym są suplementy?

Definicję suplementów diety precyzuje ustawa z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Wynika z niej, że suplement diety jest skoncentrowanym źródłem witamin, składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy, czy inny fizjologiczny. Celem tego typu produktu jest uzupełnienie składników, na które organizm ma zapotrzebowanie mimo spożywania zróżnicowanych posiłków.

W odróżnieniu od leku (produktu leczniczego, który stanowi odrębną od żywności kategorię produktów) suplement diety nie ma działania profilaktycznego, leczniczego ani też nie jest wykorzystywany do diagnostyki. Wspiera jednak funkcjonowanie organizmu – wywołuje efekt odżywczy lub inny skutek fizjologiczny. Suplement diety jest produktem innego typu niż lek, a jego działanie jest odmienne.

Rodzaje suplementów diety ze względu na skład

Suplementy diety można podzielić ze względu na ich skład. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 9 października 2007 r. w sprawie składu oraz oznakowania suplementów diety, suplementy diety mogą zawierać ściśle określone witaminy i składniki mineralne we wskazanych tam formach chemicznych. Inne grupy składników aktywnych nie zostały wyszczególnione wprost w przepisach. Suplementy diety można więc podzielić na te zawierające wyszczególnione witaminy i składniki mineralne albo inne substancje czynne.

Rodzaje suplementów diety wyszczególnione ze względu na skład to m.in.:

  • suplementy diety zawierające witaminy (A, D, E, K, C, B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12);
  • suplementy diety zawierające składniki mineralne (potas, chlorek, wapń, fosfor, magnez, żelazo, cynk, miedź, mangan, fluorek, selen, chrom, molibden, jod, sód, bor, krzem);
  • suplementy diety zawierające ekstrakty roślinne (np. melisę, rumianek, dziurawiec);
  • suplementy diety zawierające niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (omega-3, omega-6, omega-9);
  • suplementy diety zawierające błonnik;
  • suplementy diety z probiotykami,
  • suplementy diety z prebiotykami;
  • suplementy diety z aminokwasami.

Podział suplementów diety ze względu na skład jest stosowany bardzo często. Niestety, dla osoby szukającej informacji o tym, jak wspomóc działanie swojego organizmu, nie zawsze jest jasne, w jaki sposób działają poszczególne składniki. Analizowanie właściwości witamin, składników mineralnych i innych substancji czynnych jest bardzo skomplikowane i czasochłonne. Dlatego coraz częściej można spotkać się z innym podziałem – ze względu na przeznaczenie suplementu diety.

Rodzaje suplementów diety ze względu na przeznaczenie

Podział suplementów diety ze względu na ich przeznaczenie stanowi duże ułatwienie dla osób, które nie mają szerokiej wiedzy w dziedzinie dietetyki. Łatwiej jest kupić suplement na odporność niż analizować, czy zawiera np. witaminę D3 lub jeżówkę. Mniej wysiłku wymaga sięgnięcia po preparat wspomagający odprężenie i dobre samopoczucie niż weryfikacja składu pod kątem obecności w nim melisy czy rumianku.

Przykładowe rodzaje suplementów diety wyszczególnione ze względu na skład to:

  • suplementy diety wspomagające proces odchudzania;
  • suplementy diety wspomagające układ odpornościowy;
  • suplementy diety wpływające na narządy ruchu;
  • suplementy diety opóźniające proces starzenia;
  • suplementy diety wpływające na układ nerwowy, w tym na koncentrację;
  • suplementy diety wspomagające układ sercowo-naczyniowy;
  • suplementy diety wspomagające układ pokarmowy;
  • suplementy diety wspomagające wzrok;
  • suplementy diety wpływające na kondycję skóry, włosów i paznokci;
  • suplementy diety wspierające zdrowie układu kostnego;
  • suplementy diety dla sportowców.

Mimo że suplementy są łatwo dostępne, warto przed rozpoczęciem ich stosowania skonsultować się z dietetykiem lub lekarzem. Nadmiar niektórych witamin czy minerałów może być bowiem równie niebezpieczny, co ich niedobór. Warto zwrócić szczególną uwagę na preparaty ze składnikami roślinnymi. Nie należy omijać lektury listy wszystkich składników suplementów. Najlepiej wybieraj te suplementy, które są opracowane zgodnie z filozofią clean label i zawierają głównie składniki aktywne wspierające Twój organizm.

Rodzaje suplementów diety ze względu na formę

Suplementy diety można podzielić ze względu na formę. Tego typu preparaty mogą mieć postać: herbaty, syropu, nalewki albo pigułek. Warto przeanalizować, czy ekstrakty, które się w nich znajdują, nie zawierają dodatku w postaci alkoholu albo cukru.

Suplementy diety CannabiGold mają postać oleju, który możesz spożywać bezpośrednio doustnie lub zastosować w formie smacznego dodatku do sałatki, owsianki czy koktajlu owocowego. Możesz skorzystać z różnego rodzaju suplementów dla sportowców (przygotowujących do wysiłku, a także wspierających organizm w trakcie i po treningu), suplementów wspierających równowagę emocjonalną np. przed okresem lub podczas jesiennej chandry, czy tych wspomagających odporność. Wszystkie dostępne preparaty są sporządzone na bazie oleju konopnego, stanowiącego cenne źródło niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Oprócz produktów w płynie dostępne są również suplementy w postaci kapsułek.

Bibliografia

  1. Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 17 września 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie składu oraz oznakowania suplementów diety, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001951/O/D20181951.pdf, dostęp: 29.01.2022 r.
  2. M. Grembecka, Suplementy diety – panaceum na wszystkie dolegliwości?, „Gazeta AMG” 2019, nr 1, s. 18–22.
  3. Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20061711225/U/D20061225Lj.pdf, dostęp: 29.01.2022 r.
Baza wiedzy Jesienna chandra – czym jest i jak sobie z nią radzić?

Zobacz również